Wpływ reklamy na dziecko 0

Wpływ reklamy na dziecko

Reklamy stały się elementem naszego codziennego życia. To samo również dotyczy dzieci, które oglądają tysiące reklam w TV oraz w innych mediach. Możesz jednak pomóc dziecku zrozumieć, czym są reklamy i co próbują przekazać.

Trochę o reklamie

Dziecko spotyka się z różnymi typami reklam – w TV, radio, na bilbordach, w magazynach, gazetach, kinie, Internecie, a także w mailach i wiadomościach tekstowych.

Ważne jest więc uświadomić dzieciom, że reklamy są tworzone po to, by nakłonić kogoś do zakupu. Reklamodawcy starają się wywrzeć wpływ na to, jak postrzegamy daną rzecz. Celem reklam jest przedstawienie produktów w najlepszym świetle, co niekoniecznie musi odzwierciedlać rzeczywistość. Na przykład reklamy McDonalda przedstawiają piękne, duże hamburgery, podczas gdy w rzeczywistości nie są już takie piękne.

Gdy rozmawiasz z dzieckiem o reklamie, możesz nauczyć je dostrzegać różnicę pomiędzy przekazem reklamowym a innymi informacjami, którymi jesteśmy zasypywani.

Na całym świecie wydawane są miliardy dolarów tylko po to, by sprzedać produkt przeznaczony dla dzieci. Reklamodawcy starają się zobrazować produkt tak, aby był jak najbardziej atrakcyjny dla najmłodszych odbiorców i mogą czerpać wiele korzyści z zadręczania rodziców przez dzieci („mamo kup mi to! No mamo proszę!!!!!”). Wpływ reklamy na dziecko jest więc ogromny.

Jak wiek dziecka wpływa na odbiór reklam

Reklamy wpływają na dzieci w różny sposób. To w jaki sposób dzieci na nie reagują zależy od kilku czynników, takich jak wiek, doświadczenie oraz od tego jak wiele okazji mają do porozmawiania na temat tego, co widzą w mediach.

Poniżej przedstawione zostały informacje, jak dzieci reagują na reklamy w zależności od wieku.

 

Wiek      

Dziecko:

0-2 lata

Nie dostrzega różnic pomiędzy reklamą a innymi programami

3-6 lat

  • potrafi wskazać, co jest reklamą i odróżnić ją od innych programów, ale nie rozumie, że reklamy próbują coś sprzedać,
  • ma tendencje do myślenia, że reklama ma funkcję rozrywki albo pomocnego ogłoszenia,
  • nie jest krytyczne w stosunku do reklamowanych treści.

7-11 lat

  • potrafi zrozumieć, że reklama jest po to, by coś sprzedać,
  • pamięta przekazy reklamowe i rozpoznaje niektóre techniki (np. przerysowanie wartości produktu), ale nie zawsze potrafi opierać się reklamom,
  • nie zawsze rozumie, że produkt może nie być tak dobry jak mówi reklama, albo że reklamodawca nie wskazuje wad produkt.

12-14 lat

  • 12-latek zazwyczaj rozumie cel reklamy i jest w stanie użyć informacji użytych w reklamie, żeby zdecydować czego chce. Może nie rozumieć jak reklamy sprawiają, że produkty stają się droższe oraz może nie rozumieć zawiłych strategii reklamowych,
  • 14-latek rozumie jak działa rynek i może być sceptyczny w stosunku do treści reklamowych.

Jak reklamy wpływają na dzieci

Badania wykazują, że im więcej telewizji dziecko ogląda, tym więcej chce zabawek i tym bardziej nalega na ich zakup. Co więcej, reklamy mają większy wpływ na dzieci, kiedy te oglądają telewizję same!

Uczenie dzieci rozumienia i radzenia sobie z reklamami pomoże w dłuższym okresie, ale niekoniecznie zakończy zamęczanie rodziców o kupno jakiejś rzeczy. Nie ważne jak dobrze będziesz przekazywał wiedzę na temat reklam, dziecko i tak zawsze będzie chciało produkty, których Ty byś nie chciał kupować. W końcu nawet MY dorośli nie zawsze potrafimy się oprzeć reklamie, nawet gdy danej rzeczy nie potrzebujemy, czy nas na nią nie stać. Co więcej mamy świadomość, że produkt nie jest tak dobry, jak mówi reklama.

Zmniejszanie wpływu reklam na dziecko

Oto kilka wskazówek, jak możesz zmniejszyć wpływ reklamy na dziecko:

Małe dzieci (poniżej 5 lat) – wierzą w treści reklamowe i nie potrafią odróżnić treści reklamowych od innych programów

Jedynym sposobem na zmniejszenie wpływu reklam jest po prostu maksymalne ograniczenie reklam. Jeśli ulubiony program czy bajka jest przerywana reklamami, to rozważ nagranie programu bez reklam. Możesz też kupić lub wypożyczyć ulubione bajki czy programy na DVD, gdzie nie będzie żadnych reklam.

A najlepszym sposobem jest wyłączenie TV w ogóle i zabranie dzieci na dwór - wtedy bawią się najlepiej!

Zachęcenie dzieci do zabawy na świeżym powietrzu to świetna metoda na ograniczenie reklam

 

Dzieci w wieku szkolnym – najważniejsza na tym etapie jest rozmowa na temat reklam. Na przykład zachęć dziecko do przemyślenia, co reklamy próbują przekazywać. Skup się na reklamach, które dzieci widzą najczęściej, np. w TV, czy w Internecie.

2 pomocne pytania, które zmuszą dziecko do myślenia:

  • Co jest reklamowane? - pomóż dziecku zidentyfikować informacje na temat produktu w reklamie. Np. co to jest za produkt i do czego służy?
  • Jakie strategie zostały zastosowane, by sprzedać produkt? – pomóż dziecku rozgryźć jak reklama sprawia, że dany product jest bardziej atrakcyjny. Dojdziecie do wniosku, że nie można wierzyć we wszystko, co jest w telewizji – a zwłaszcza w to, co pokazują reklamy. Takie wspólne zastanawianie się pomoże dziecku rozwinąć umiejętność zadawania pytań i kwestionowania sposobu przedstawiania produktu przez reklamodawcę.

Celem jest tu rozróżnienie informacji o produkcie od strategii reklamowych użytych w celu sprzedaży produktu.

Najczęstsze strategie reklamowe

Poniższa lista pomoże Wam zidentyfikować najczęściej spotykane strategie reklamowe. Szukanie konkretnych strategii możesz zamienić na rodzaj gry ze starszym dzieckiem. Na przykład dziecko może dostać naklejkę za każdym razem, gdy odgadnie jaka strategia jest stosowana w konkretnej reklamie.

Strategia reklamowa                

Jak to działa

Łapówka

Dostajesz darmową zabawkę, gdy kupisz produkt (np. Zabawki pakowane w zestawach dla dzieci w McDonald albo zabawki w płatkach śniadaniowych). Reklamy zachęcają do zebrania całej kolekcji takich zabaweczek. Wpływ reklamy na dziecko jest tu bardzo duży.

„Zagraj w grę”

Możesz zagrać w grę i wygrać nagrodę, jeśli kupisz produkt.

Wielkie twierdzenia

Na przykład, że coś wyśmienicie smakuje albo że jest najlepsze na świecie. To są tylko opinie, których nie można udowodnić.

Wielka obietnica

Produkt sprawi, że życie stanie się lepsze, będzie więcej zabawy, itp. Na przykład będziesz miał więcej przyjaciół; będziesz biegał szybciej.

Autorytet

Znana, popularna osoba promuje dany produkt, co prowadzi Cię do przeświadczenia, że jeżeli kupisz ten produkt, też możesz stać się taką osobą.

Bohaterowie kreskówek

Znane postacie z kreskówek, które lubisz mówią o produkcie, co sprawia, że jest on bardziej atrakcyjny.

Efekty specjalne

Sztuczki filmowe (takie jak zbliżenia, miękkie światło i sztuczne zestawy produktów) są stosowane, żeby sprawić że product wygląda lepiej (np. jest większy) niż w rzeczywistości.

Powtarzanie

Ciągłe pokazywanie tej samej rzeczy sprawia, że zapamiętujesz i rozpoznajesz dany product.

Muzyka

Chwytliwe melodie popularnych piosenek sprawiają, że lubisz reklamę bardziej, a co za tym idzie produkt.

Humor

Śmiech to świetny sposób na to, by reklama Ci się spodobała, a co za tym idzie produkt.

Opowieść

Reklama opowiada interesującą historię, więc  oglądasz z zainteresowaniem.

 

Dziękuję Ci za przeczytanie tego artykułu. Mam nadzieję, że treść była dla Ciebie wartościowa i teraz już wiesz jak choć w małym stopniu uodpornić dziecko na reklamy :)

Zapraszam również do naszego sklepu, gdzie znajdziesz wartościowe zabawki kreatywne i edukacyjne: www.zabawkizpasja.pl.

Jeśli treści na tym blogu są dla Ciebie wartościowe polub nasz fanpage na Facebooku, Google+ lub Twitter oraz poleć nas znajomym.

Ola Bąkowska - mama Paulinki i Asi

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl